Zelf aan de slag

Online preventietrainingen

Voor iedereen vanaf 8 jaar bieden we gratis online trainingen om je mentale weerbaarheid te versterken en psychische problemen te voorkomen of te bespreken. Sommige kun je onbegeleid en anoniem volgen. En bij sommige modules begeleidt een professional je op afstand. 

Bekijk alle online trainingen specifiek in tijden van corona

Bekijk alle online trainingen voor volwassenen

Bekijk alle online trainingen voor jeugd

 

Online trainingen specifiek in tijden van corona

Deze online trainingen volg je zelfstandig, in je eigen tempo en (eventueel) anoniem. Je kunt hierbij kiezen uit:

Aan de slag

Om deze online trainingen te kunnen volgen heb je een profiel nodig. Daarmee kun je je vorderingen binnen de online training bijhouden en opslaan. Wij doen verder niets met je gegevens. Mocht je niet je echte gegevens willen invoeren, dan kun je een fictieve naam opgeven en eventueel ook een apart e-mailadres aanmaken voor deze website. Heb je al een profiel, dan kun je inloggen en direct aan de slag.

Mentaal sterk tijdens de coronacrisis

Juist nu is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Deze module kan je hierbij helpen. De module bestaat uit twee onderdelen. In het eerste deel gaat het over gedachten en gevoelens die je hebt bij de Corona-crisis. Eigenlijk is alles begrijpelijk. Hierin wordt benadrukt dat het belangrijk is om die gevoelens te accepteren en er niet tegen te vechten.

In het tweede deel worden praktische tips gegeven voor het omgaan met de Corona-crisis. In dit onderdeel worden 6 vragen gesteld  waarop antwoorden en tips worden gegeven. Deze vragen gaan bijvoorbeeld over hoe je in verbinding kunt blijven met anderen in deze tijd waarin iedereen binnen blijft. Maar ook of je het nieuws moet blijven volgen, hoe goed je voor jezelf zorgt en hoe je om gaat met onzekerheid en teleurstelling. Veel sterkte en hopelijk steek je wat van deze module op!

 

Blijf thuis, blijf fit tijdens de coronacrisis

Vanwege de Corona-crisis moet je zoveel mogelijk thuis blijven. Je zit meer op de bank, je gaat niet meer met de fiets naar je werk en de sportschool heb je ook al weken niet gezien. Misschien merk je ook dat je wat ongezonder bent gaan eten? Als je veel binnen zit, is die koektrommel of die zak chips toch wel heel verleidelijk. Veel mensen merken in deze periode dat ze ongezonder leven en willen daar iets aan doen. Daar gaat deze training over. Met specifieke tips speciaal voor tijdens deze Corona-crisis. Je kiest zelf hoe jij jezelf wilt motiveren. Daarna kun je kiezen voor verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld gezonder eten of meer bewegen.

 

Eenzaamheid tijdens de coronacrisis

Voel je jezelf wel eens eenzaam? Zeker nu kan het gevoel van eenzaamheid sterker zijn dan anders want door de Coronamaatregelen wordt ons gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven en anderen niet op te zoeken. Je eenzaam voelen is een erg onprettig gevoel. Deze training kan helpen om dat gevoel van eenzaamheid te verminderen. In deze training wordt informatie gegeven over eenzaamheid. Waar komt het vandaan en welke verschijnselen horen erbij? Daarnaast worden praktische tips gegeven over hoe je, zelfs in deze tijd contact kunt zoeken met mensen.

 

Dankbaarheid tijdens de coronacrisis

Dankbaar zijn tijdens de corona-crisis? Hoe krijg ik dat voor elkaar, zul je misschien denken? Toch is het haalbaar om ook in deze verwarrende tijden aandacht te geven aan datgene waar je dankbaar voor bent. En dat kan je vervolgens helpen bij het doorkomen van deze crisis en de tijd daarna. Je denkt:  'dankbaar zijn, is dat niet heel zweverig?' Wacht! Deze module geeft een overzicht van wetenschappelijk bewijs dat laat zien dat dankbaarheid echt werkt. Verder ga je in 2 stappen leren hoe je meer dankbaar wordt. De eerste stap is hoe je kunt bedenken waarvoor je dankbaar bent. De tweede stap is hoe je kunt zorgen dat dankbaar zijn een routine voor je wordt in het dagelijks leven. Ben jij er klaar voor?

Aan de slag

Om een online training zonder begeleiding te kunnen volgen heb je een profiel nodig. Daarmee kun je je vorderingen binnen de online training bijhouden en opslaan. Wij doen verder niets met je gegevens. Mocht je niet je echte gegevens willen invoeren, dan kun je een fictieve naam opgeven en eventueel ook een apart e-mailadres aanmaken voor deze website. Heb je al een profiel, dan kun je inloggen en direct aan de slag.

Kies je voor een online training met begeleiding van een professional op afstand? Meld je dan aan door je naam, contactgegevens en voorkeur voor de training naar ons te mailen via doelpreventie@ggz-delfland.nl. De trainer neemt contact met je op voor een intake en begeleidt je op afstand bij de training. Uiteraard kun je meerdere trainingen tegelijkertijd volgen, zolang ze binnen de hulp in het preventieve kader vallen. 

Blij alcoholvrij: grip krijgen op je alcoholgebruik

Deze training behandelt de belangrijkste onderwerpen die relevant zijn bij alcoholproblemen. Denk aan onderwerpen als inzicht in je eigen gebruik, het in kaart brengen van triggers en zelfcontroletechnieken. In elke sessie krijg je informatie, kun je de oefeningen van voorbeeldcliënten lezen en ga je zelfstandig aan de slag met een of meerdere oefening(en). Aan het einde van de training heb je praktische handvatten om beter om te gaan met sociale druk en drang. Ook heb je vaardigheden aangeleerd om triggers in de toekomst het hoofd te kunnen bieden.

 

Fluitend naar je werk: met minder stress aan de slag

Deze training besteedt aandacht aan de belangrijkste onderwerpen die een rol spelen bij werkstress. Denk aan negatieve denkpatronen, assertief gedrag en de balans tussen werk en privé. In elke sessie krijg je informatie, kun je de oefeningen van voorbeeldcliënten lezen en ga je zelfstandig aan de slag met een of meerdere oefening(en). Aan het einde van de training is je houding ten opzichte van werk en privé verbeterd en zijn de stressklachten afgenomen. Je hebt veranderingen aangebracht in je dagelijks leven en meer inzicht gekregen in gevoelens, gedachten en gedrag die een rol spelen bij het ontstaan van stress. Ook heb je verschillende vaardigheden aangeleerd om stressvolle situaties in de toekomst het hoofd te kunnen bieden.

 

Pak je somberheid aan

De training bestaat uit verschillende onderwerpen die belangrijk zijn bij het behandelen van somberheid. Denk aan structuur aanbrengen, activiteiten inplannen, inzicht in negatieve gedachten, het belang van ontspanning en werken aan een positief zelfbeeld. In elke sessie krijg je informatie, bekijk je de oefeningen van voorbeeldcliënten en ga je zelfstandig aan de slag met één of meerdere oefeningen. Aan het einde van de training heb je praktische handvatten om beter om te gaan met gevoelens van somberheid. Ook heb je vaardigheden aangeleerd om lastige situaties in de toekomst het hoofd te kunnen bieden.

 

Dankbaarheid: meer focussen op de positieve dingen in je leven

Wil jij je meer focussen op de positieve dingen in je leven? Dit is een hands-on module die je leert dankbaarheidsmomenten te herkennen en in je routine in te bouwen. Zie jij vooral de dingen die mis gaan in je leven? En zou je wel eens wat meer willen focussen op de positieve kanten? Deze module helpt je om de dankbaarheidsmomenten in je leven te herkennen en te vermeerderen. Wacht! Twijfel je nog omdat je denkt dat dankbaarheid zweverig is? Deze module geeft een overzicht van al het wetenschappelijk bewijs dat laat zien dat dankbaarheid echt werkt.

 

Gezonder leven: leefstijlverandering gericht op voeding en beweging

Gezond worden, gezond zijn, we willen het allemaal. Maar zo makkelijk is dat niet, want er staan vaak heel wat obstakels op je weg. Bijvoorbeeld meer gaan bewegen, wat je misschien niet fijn vindt. Of lekkere dingen laten liggen. Maar je leefstijl veranderen is voor iedereen mogelijk. Hoe? Door motivatie te vinden en met kleine stappen je eerste successen te boeken. In deze training ga je eerst aan de slag met je motivatie en als je er aan toe bent, kun je zelf kiezen: of beginnen met gezonder eten, of beginnen met meer bewegen. 

 

Meer bewegen: op weg naar een gezonder leven door meer te bewegen

Bewegen. We doen het allemaal. Vaak zonder erbij na te denken. Maar welke soorten beweging heb je? En hoe intensief moet je bewegen om gezond te zijn? Deze training helpt je om meer te gaan bewegen.

Wil je beginnen door te werken aan je motivatie om je leefstijl te veranderen? Volg dan eerst de training 'Gezonder leven'.

 

Zelfbeeld: de eerste stappen naar een meer positief zelfbeeld

Denk je ook wel eens “Ben ik wel goed genoeg?” Deze training gaat over je zelfbeeld: hoe zie jij jezelf , hoe denk je over jezelf? Het gaat bijvoorbeeld om hoe jij denkt over je uiterlijk, je prestaties, je gedrag of over hoe populair je bent. Het heeft te maken met wat jij van jezelf vindt. Je zelfbeeld is erg belangrijk. Door een positief zelfbeeld voel je je goed over jezelf en ook zekerder van je zelf. Het doel van de training is het verbeteren van je zelfbeeld.

 

Positief denken (gedachtenschema):

Wil je minder last hebben van negatieve gedachten en positiever leren denken? Dan past deze training bij jou! Deze training  is ontwikkeld voor volwassenen die last hebben van negatieve gedachten en gevoelens. Door het volgen van deze  training krijg je inzicht in de eigen gedachten en de invloed hiervan op het gevoel en gedrag. Ook leer je om gedachten uit te dagen en helpende gedachten te formuleren. In elke sessie krijg je informatie, bekijk je de oefeningen van voorbeeldcliënten en ga je aan de slag met één of meerdere oefeningen. Aan het einde van de training heb je praktische handvatten om beter om te gaan met negatieve gedachten en gevoelens.

 

Minder piekeren: beter omgaan met bezorgde gedachten

Deze training richt zich op het verminderen van piekeren. Dit gebeurt door het lezen van informatie over piekeren, het bekijken van filmpjes van hulpverleners en ervaringsdeskundigen en het op een rij zetten van je eigen piekergedachten. Met behulp van het dagboek 'piekermoment' kun je bijhouden wat jouw piekergedachten zijn en in welke situaties ze voorkomen. Er zijn oefeningen gericht op anders met piekergedachten omgaan, zoals bijvoorbeeld het piekerkwartier, een 5G-schema met helpende gedachte en de gedachtedwarrel. Ook kun je met behulp van audio-bestanden oefenen met ontspanning, bijvoorbeeld in een ademhalings- en spierontspanningsoefening. Aan het einde van de training heb je praktische vaardigheden ontwikkeld om het piekeren te verminderen.

 

Mindfulness: vergoot je aandacht voor het hier-en-nu

Wil je meer mindful in het leven staan? Wil je hiervoor verschillende technieken aanleren? Dan past de module Mindfulness bij jou! In deze module maak je kennis met mindfulness. Ga op je eigen tempo aan de slag! Met mindfulness vergroot je je aandacht voor het hier-en-nu. Je doet een stapje terug en merkt op wat er om je heen en binnen jezelf gebeurt. Zo word je je meer bewust van je ervaringen, zoals je gedachten en de gevoelens in je lichaam. Door hier zonder oordeel naar te kijken, wordt het makkelijker om je ervaringen te laten zijn zoals ze zijn.

 

Oefenen met ontspannen: hoe je spanning los kunt laten

Iedereen weet hoe het voelt om gespannen te zijn. Je voelt het vaak in je lijf, in je hoofd, of overal tegelijk. Spanning is heel normaal, en in sommige situaties zelfs gezond. Maar wanneer het je moeilijk lukt om weer te ontspannen, kun je hier last van krijgen. Gelukkig kun je leren hoe je kunt ontspannen. Door middel van korte oefeningen leer je hoe je je meer bewust kunt worden van je spanning. En vooral: hoe je die spanning los kunt laten.

 

Hulp vragen op een prettige manier 

Hulp geven aan anderen doen we vaak met plezier maar hulp vragen is vaak moeilijker. Vind je het lastig om hulp te vragen? Dan kan deze korte training iets voor jou betekenen.  In deze training ga je aan de slag met hulp vragen en waardoor het lastig kan zijn om hulp te vragen. Je krijgt praktische handvatten en tips om op een prettige manier te leren hulp te vragen.

 

Assertiviteit: ontspannen en zelfverzekerd omgaan met anderen 

Hoe fijn is het om ontspannen en zelfverzekerd met anderen om te gaan? Zou je dit meer willen? In deze training kun je leren om sociaal vaardiger te worden. Je kunt bijvoorbeeld werken aan nee zeggen en hoe je iemand een compliment of juist kritiek geeft.  In deze training leer je waarvoor assertief reageren belangrijk is en wat je daarin wilt veranderen. Als duidelijk is wat je wilt leren kan je deelnemen aan verschillende onderdelen van assertiviteit zoals nee-zeggen, onderhandelen, steun vragen, enzovoort.

Aan deze module is het dagboek  contactmoment gekoppeld waarin je bijhoudt welke situaties je tegen komt, wat je hebt gedaan en wat je anders had willen doen.

 

Beter slapen: verbeteren je slaap

Ieder mens heeft slaap nodig om tot rust te komen en te herstellen. Maar goed slapen gaat niet voor iedereen vanzelf. De training Beter Slapen behandelt de meest relevante onderwerpen bij slaapproblemen. Informatie over slaapproblemen, het slaapdagboek, slaapgewoonten en het belang van ontspanning komen aan bod. Het doel van de training is het verminderen van je slaapproblemen door het verbeteren van je slaapgewoonten. Daarnaast worden je slaapproblemen aangepakt door je te ondersteunen bij bijvoorbeeld het inplannen van activiteiten en rustmomenten.

Aan deze module is tevens een slaapdagboek gekoppeld. Dit is een uitgebreid dagboek om je problemen rondom slapen op te sporen.


Jonger dan 18

Een overzicht van onze online trainingen

Voor kinderen vanaf 8 jaar bieden we online trainingen met begeleiding aan. Op afstand word je door een professional begeleid, zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. Je kunt kiezen uit één van de volgende onderwerpen:

Aan de slag

Wil je een een online training met begeleiding van een professional op afstand volgen? Vul het aanmeldformulier dan volledig in en mail het naar doelpreventie@ggz-delfland.nl of stuur het op per post naar Doel Delfland, T.a.v. Mery Kouwenhoven, Sint Jorisweg 2, 2612 GA Delft. 

Aanmeldformulier

De trainer neemt zo snel mogelijk contact met je op voor een intake en begeleidt je op afstand bij de training. Uiteraard kun je meerdere trainingen tegelijkertijd volgen, zolang ze binnen de hulp in het preventieve kader vallen. 

Durf meer !  

Wil je beter met je angst om leren gaan en ben je tussen de 8 en 14 jaar? Dan past deze training bij jou. In 'Durf meer'  leer je hoe bang zijn werkt, hoe je merkt dat je bang bent  en in welke situatie jij wel eens bang bent. Daarna ga je stap voor stap aan de slag met het overwinnen van je angst.

Ook werk je met twee dagboeken waarin je bijhoudt wanneer je angstig bent  en hoe je hiermee kunt oefenen.

Gezien de jonge leeftijd van de deelnemers, is het essentieel dat er een ouder beschikbaar is om het kind te begeleiden bij het maken van deze training.

 

Aan de slag met je gedachten!

Ben je tussen de 12 en 18 jaar en heb je wel eens last van gedachten die je niet helpen? Zou je daar graag minder last van willen hebben en positiever willen leren denken? Dan past deze training bij jou! Je leert wat het verschil tussen helpende en niet-helpende gedachten is en je gaat aan de slag met je niet-helpende gedachten en wat je kunt doen om positiever te kunnen denken. Dat doe je door een dagboek bij te houden en te noteren wanneer je niet-helpende gedachten hebt.

 

Minder piekeren

Heb je last van gedachten die maar door je hoofd blijven malen en lukt het je niet om dat te stoppen? En ben je tussen de 12 en 18 jaar? Dan is deze training iets voor jou! In deze training leer je wat piekeren is, ga je aan de slag met je eigen piekergedachten en krijg je oefeningen en handvatten om met het piekeren om te gaan  zodat de piekerklachten verminderen.

Ook krijg je toegang tot een dagboek waarin je bijhoudt wanneer je piekert en wat helpt om dit te stoppen.

 

Omgaan met je gevoelens

Voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar die moeite hebben met het uiten van hun emoties is er de online training 'Omgaan met je gevoelens'.

Iedereen heeft gevoelens. Dat is heel normaal. Maar hoe laat je zien wat je voelt? Ben jij er klaar voor om te kijken naar je eigen gevoelens en te ontdekken hoe je ze het beste kunt uiten? Dan is deze training iets voor jou! We leren jongeren tussen de 12 en 18 jaar hoe je verschillende emoties bij jezelf kunt herkennen en op een goede manier kunt uiten. Ook houd je een dagboek bij waarin je je emoties kunt opschrijven.

 

Voel je goed over jezelf

Wat zijn jouw slechte kanten? Nee, wacht! Beantwoord eerst eens deze vraag: wat zijn jouw 10 beste eigenschappen? Vind je het moeilijker om de tweede vraag te beantwoorden dan de eerste? Dan kan het zijn dat je worstelt met een negatief zelfbeeld. Ben jij tussen de 12 en 18 jaar en klaar om hiermee aan de slag te gaan? Om een positiever zelfbeeld te krijgen en je goed te voelen over jezelf? Dan is deze training iets voor jou! In deze training leer je, door informatie en oefeningen, te herkennen hoe jij jezelf ziet en wat je kunt doen om je beter te voelen over jezelf. Ook kun je gebruik maken van een dagboek waarin je je succesmomenten bij kunt houden.

 

Kom voor jezelf op

Contact met anderen is een leuk en belangrijk onderdeel van je leven. Maar soms vraagt iemand iets van je wat je echt niet wilt doen, of gaat iemand over je grens heen. Hoe ga je daar al jongere tussen de 12 en 18 jaar mee om? Het is dan belangrijk dat je stevig in je schoenen staat en voor jezelf opkomt! Wil jij dat leren? Dan is deze training iets voor jou! In deze training leer je hoe je dat kunt doen door informatie, filmpjes en oefeningen over voor jezelf opkomen. Je kunt ook gebruik maken van een dagboek waarin je de momenten bij kunt houden wanneer je voor jezelf opgekomen bent en wat je eventueel een volgende keer anders kunt doen.

 

Oefenen met ontspannen 

Heb je weleens last van spanning? Dat is heel normaal; iedereen voelt weleens spanning. Het wordt vervelend als je zoveel last van spanning hebt dat je moeilijk kunt ontspannen. Is dat zo en ben je tussen de 12 en 18 jaar? Dan is deze training iets voor jou! In deze training leer je wat spanning is en waardoor jij spanning ervaart en krijg je handvatten en oefeningen om je gemakkelijker te kunnen ontspannen.

Aan deze module zit een dagboek gekoppeld waarop je kunt bijhouden wat je hebt gedaan om je te ontspannen.