Angststoornis

Met een angststoornis ben je zonder reden ergens verschrikkelijk bang voor.

We zijn allemaal wel eens ergens bang voor en dat is ook gezond. Gevoelens van angst waarschuwen ons voor gevaarlijke situaties. Maar als je vaak angstig bent op momenten dat er geen reden voor is en als de angst je leven gaat beheersen dan spreken we van een angststoornis. Een angststoornis kan je leven ernstig beïnvloeden. Je gaat bijvoorbeeld situaties uit de weg of komt nauwelijks meer de deur uit. Angststoornissen komen vrij veel voor; één op de vijf mensen maakt op enig moment in zijn leven een angststoornis door.

 

 

 

Jonger dan 18 jaar, klik dan hier

Kenmerken

In een of meerdere van deze kenmerken herken jij jezelf misschien wel:

  • Buitensporige angst en bezorgdheid
  • Rusteloos- en prikkelbaarheid
  • Concentratie- en slaapproblemen
  • Verhoogde spierspanning
  • Hartkloppingen, druk op de borst, zweten, ademnood, trillen, misselijkheid en hyperventilatie

Informatie over angststoornis

Er zijn verschillende soorten angst. Bijvoorbeeld:

  • sociale angst: een angst die zich voordoet in het contact met andere mensen en die leidt tot het vermijden van sociale situaties en activiteiten.
  • paniekstoornis: plotseling optredende en kortdurende momenten van heftige angst waarbij er veel lichamelijke sensaties worden waargenomen. Situaties waarin deze angstmomenten zich voordoen, worden het liefst vermeden.
  • dwangstoornis: dit wordt ook wel obsessieve compulsieve dwangstoornis genoemd. Hierbij heb je last van opdringende en beangstigende gedachten die leiden tot dwanggedrag, zoals het overmatig controleren van dingen of het buitensporig veel reinigen van voorwerpen of jezelf.
  • posttraumatische stress stoornis (PTSS): PTSS kan ontstaan na een schokkende gebeurtenis. Je hebt dan last van nare herinneringen of nachtmerries, in gedachten beleef je de gebeurtenis steeds opnieuw. Ook heb je last van veel spanning en ben je geneigd spannende situaties uit de weg te gaan.
  • gegeneraliseerde angst: bij deze angst pieker je overmatig en ben je zeer bezorgd over alledaagse zaken, zodanig dat dit je leven negatief beïnvloedt.

Waarom iemand een angststoornis krijgt, is vaak niet helemaal te verklaren. Meestal zorgen verschillende omstandigheden ervoor dat je een angststoornis ontwikkelt. Soms komen angststoornissen in de familie voor. Het kan erfelijk zijn. Maar ook het gezin waarin je opgroeit en de manier waarop je ouders je hebben opgevoed, kunnen bijdragen aan een angststoornis. Als jij het moeilijk vindt om met anderen om te gaan, weinig support om je heen hebt, gepest wordt of je eenzaam voelt, heb je meer kans op een angststoornis. Een angststoornis kan ook ontstaan na een ernstige, ingrijpende gebeurtenis waarin iemand heel bang was. Een lichamelijke ziekte, het gebruik van bepaalde geneesmiddelen of het gebruik van drugs kan ook de oorzaak zijn.

Het doel van de behandeling is om je klachten te verminderen zodat je weer verder kunt met je leven. Therapieën bestaan uit individuele gesprekken, eventueel aangevuld met online behandelingen. Ook medicijnen kunnen deel uit maken van de behandeling. Welke therapieën je uit ons aanbod gaat volgen, is afhankelijk van je klachten, en jouw wensen en behoeften. Ons aanbod bestaat uit:

Cognitieve gedragstherapie

Virtual reality

Online behandeling

EMDR (alleen bij trauma)

Farmacotherapie

Het is belangrijk dat je de angst van je naaste serieus neemt, ook al lijkt die nog zo onterecht. Ga er echter niet teveel in mee. Probeer met hem te praten over de angst op een paniekmoment. Voor iemand die angstig is, ben jij de rots in de branding. Zorg dat je zelf niet in paniek raakt, houd in gedachten dat de paniek van je naaste tijdelijk is. Als iemand bang is, kun je hem het beste ondersteunen door rustig te blijven.

 

 

 

We hebben een aantal tips die je kunnen helpen.

  • Probeer te ontdekken wat de eerste klachten zijn bij een beginnende paniekaanval.
  • Geef niet toe aan de angstaanval, want toegeven aan angst maakt dat deze steeds groter wordt.
  • Probeer jezelf steeds een beetje meer met voor jou angstaanjagende situaties te confronteren.
  • Vertel tegen mensen in je omgeving dat je ergens heel erg bang voor bent.

Meer informatie over angststoornissen en patiëntenverenigingen vind je op onder meer de volgende websites. De websites openen in een nieuw venster.

nvvp.nl

ggzstandaarden.nl

thuisarts.nl

nedkad.nl

Veelgestelde vragen

Meer weten?

Ik ben nog geen cliënt bij Grip Delfland

We helpen je graag.

Naar Hoe wij je helpen Naar Hulp & ondersteuning

Ik ben een cliënt bij Grip Delfland

Neem rechtstreeks contact op met je behandelaar of begeleider. Als naaste heb je vooraf toestemming nodig van de cliënt.

Ik heb geen contactgegevens