Cognitieve gedragstherapie

Je leert bij cognitieve gedragstherapie hoe je jouw gedrag kunt veranderen, waardoor je anders gaat denken en voelen.

Als jou iets overkomt, reageer jij daar waarschijnlijk meestal op dezelfde manier op. Dus als mensen kritisch op jou zijn, word jij altijd boos. Of een bepaalde situatie maakt je altijd bang. Of je denkt dat een bepaald gedrag zorgt dat je de controle niet verliest. Maar als je eigenlijk heel ongelukkig wordt van je eigen manier van reageren, is het tijd om daar iets aan te veranderen.

Hoe werkt het?

Wat je denkt, bepaalt hoe jij je gedraagt. Als je dus anders leert denken, zal je gevoel ook anders worden. Tijdens cognitieve gedragstherapie ontdek je welke gevoelens en gedachten zorgen dat jij op een bepaalde manier reageert op mensen en situaties. Je leert dat het niet de mensen en situaties zijn die maken dat jij op een bepaalde manier reageert. Het zijn jouw eigen bedenksels die zorgen dat jij bepaalde emoties voelt. Daarnaast bepaalt je gedrag hoe je je voelt. Als jij nooit bij een groepje gaat staan omdat je denkt dat mensen je niet mogen, zul je nooit ontdekken dat ze het misschien wel leuk vinden als je erbij komt staan. Je leert bij cognitieve gedragstherapie je gedrag te veranderen, zodat je anders kunt gaan denken en je daardoor anders gaat voelen.

Tijdens cognitieve gedragstherapie leer je ook om meer na te denken over wat je doet, om aan te voelen wanneer je iets dreigt te doen wat je beter kunt laten en hoe je dan anders kan reageren. Ook bespreek je het als het toch een keertje is misgegaan. Gedragstherapie kun je in je eentje krijgen of in een groep.

Was dit artikel nuttig?


Aantal gebruikers wat dit nuttig vond: 10 van 11

Ik heb nu hulp nodig!