Privacy

Privacyverklaring GGZ Delfland  

Wij, Stichting Geestelijke Gezondheidszorg Delfland (GGZ Delfland), nemen jouw privacy serieus en gaan zorgvuldig om met je persoonsgegevens. Niet alleen omdat wij voldoen aan de (Europese) privacyregelgeving maar ook vanuit zorg(rechtelijk) perspectief. Jouw zorg is onze zorg en daarvoor spannen wij ons maximaal in. Het verlenen van kwalitatief hoogwaardige zorg is onze kerntaak en een voorwaarde daarvoor is dat jij erop kunt vertrouwen dat wij jouw privacy respecteren en veilig omgaan met jouw persoonsgegevens. Vertrouwelijkheid (van jouw gegevens) zit immers ingebed in de kwaliteitsstandaarden van al onze zorgverleners, ongeacht hun functie.

Deze Privacyverklaring zet uiteen hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens die jij via onze website (www.ggz-delfland.nl) en door GGZ Delfland beheerde portals aan ons verstrekt en de (zorg)diensten die wij via deze systemen leveren (hierna: “Diensten”). Deze Privacyverklaring omschrijft welke persoonsgegevens wij van jou verwerken en voor welke doeleinden wij dat doen.

Wij raden jou aan deze Privacyverklaring aandachtig te lezen.

Algemeen

Wij verwerken jouw persoonsgegevens bij jouw bezoek aan onze website, omdat jij gebruik maakt van onze diensten en/of omdat jij deze zelf aan ons verstrekt. Bij de verwerking van persoonsgegevens houden wij ons aan de eisen uit de privacywetgeving: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679) (AVG).

Verwerkingsverantwoordelijke

Verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens is:

Stichting GGZ Delfland, gevestigd in Delft (2612 GA) aan de St. Jorisweg 2 (KvK-nr: 27181317).

Soorten persoonsgegevens

Afhankelijk van de diensten en functionaliteiten die jij gebruikt, kunnen wij de volgende persoonsgegevens verwerken:


1. Naam, voornamen, voorletters, Burgerservicenummer, geslacht, geboortedatum, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens, alsmede bankrekeningnummer van de cliënt of zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger. 

2. Een administratienummer dat geen andere informatie bevat dan onder 1. 

3. Gegevens als bedoeld onder 1, van de ouders, voogden of verzorgers van minderjarige cliënten; 

4. Gegevens als bedoeld onder 1 van de gezins- of familieleden van de cliënt alsmede anderen die over het welzijn en de gezondheid van de cliënt worden ingelicht;

5. Gegevens betreffende de gezondheidstoestand van de cliënt en, in geval van erfelijke aandoeningen, diens gezins- en familieleden; 

6. Andere bijzondere persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor  een goede behandeling of verzorging van de cliënt; 

7. Gegevens betreffende de gevolgde en te volgen behandeling van de cliënt alsmede de verstrekte medicamenten of voorzieningen; 

8. Gegevens betreffende het berekenen, vastleggen en innen van de vergoeding; 

9. Gegevens betreffende de verzekering van de cliënt; 

10. Andere gegevens noodzakelijk met het oog op de uitoefening van ons beroep

Doeleinden van verwerking

Wij kunnen bovenstaande gegevens verwerken voor een of meer van de volgende doeleinden:

  • Het uitoefenen van het beroep in de individuele gezondheidszorg;
  • Het berekenen, vastleggen en innen van de vergoeding voor de behandeling, waaronder begrepen het in handen van derden stellen van vorderingen;
  • Het behandelen van geschillen en het doen uitoefenen van accountantscontrole;
  • Het verrichten van wetenschappelijk of statistisch onderzoek.

    Jouw persoonsgegevens worden niet voor andere doeleinden gebruikt dan de doeleinden waarvoor jij de gegevens aan ons hebt verstrekt, tenzij wij hiervoor je toestemming ontvangen of dit anderszins ingevolge wettelijke bepalingen en/of kwaliteitsregels verplicht of toegestaan is.

    Verwerkingsgrondslag

    Persoonsgegevens worden verwerkt op basis van één van de onderstaande grondslagen:

  • Het aangaan en uitvoeren van een behandeling((s)overeenkomst);
  • Het vrijwaren van een vitaal belang van de cliënt, zoals in noodgevallen;
  • Het behartigen van een gerechtvaardigd belang van GGZ Delfland of van een derde (bijvoorbeeld de bedrijfscontinuïteit);
  • Noodzaak om een wettelijke verplichting na te komen;
  • Toestemming van de cliënt.

Verstrekking aan derden

Wij geven de verstrekte gegevens uitsluitend door aan derde partijen, als dat noodzakelijk is voor de zorgverlening en aanverwante diensten. Zo heeft GGZ Delfland als zorginstelling de verplichting om gegevens over benodigde en geleverde zorg te delen met het zorgkantoor, de zorgverzekeraar en gemeenten. Deze uitwisseling van gegevens vindt plaats via beveiligde verbindingen.

In bijzondere situaties kan GGZ Delfland ook aan andere instanties verplicht worden om gegevens over jou te verstrekken; denk aan de kantonrechter in verband met de verantwoording over beheerde gelden of in geval van een justitieel onderzoek. 

Voor haar bedrijfsvoering maakt GGZ Delfland gebruik van verscheidene computer- en softwareprogramma’s. De leveranciers van de programma’s ondersteunen en onderhouden deze en daardoor zijn de persoonsgegevens in die programma’s ook toegankelijk voor medewerkers van die leveranciers. We sluiten dan een verwerkersovereenkomst waarmee we de leverancier verplichten op een even zorgvuldige manier met persoonsgegevens om te gaan als GGZ Delfland zelf.

Voor het intern gebruik van persoonsgegevens geldt dat alleen medewerkers die op basis van hun functie bevoegd zijn de persoonsgegevens te verwerken, hiertoe zijn geautoriseerd. Alleen zij hebben toegang tot de verschillende systemen die door GGZ Delfland worden gebruikt.

Wij delen gegevens dus alleen met derden wanneer dat noodzakelijk is voor het uitvoeren van de behandelingsovereenkomst en om te voldoen aan een eventuele wettelijke verplichting. Wanneer wij aan anderen gegevens verstrekken, doen wij dit alleen nadat we toestemming hebben verkregen. Wij verstrekken geen persoonsgegevens aan landen buiten de Europese Economische Ruimte (“EER”).

Cookies

Bij het verzamelen en combineren van jouw gegevens maken we gebruik van cookies. Wil je meer weten over cookies? Lees dan onze cookieverklaring.

Beveiligen en bewaren

Wij nemen de bescherming van jouw gegevens serieus en nemen passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging van jouw gegevens tegen te gaan. Ondanks deze vergaande inspanningen kunnen wij geen absolute garantie geven voor de bescherming tegen alle bedreigingen. Als er een incident met jouw persoonsgegevens heeft plaatsgevonden met waarschijnlijk een hoog risico voor jou, zullen wij jou daarover zo spoedig mogelijk informeren. Als jij zelf de indruk hebt dat jouw persoonsgegevens niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op via communicatie@ggz-delfland.nl.

Wij bewaren jouw gegevens niet langer dan noodzakelijk. Dat wil zeggen dat wij de gegevens bewaren zolang dat nodig is om de gevraagde zorg en/of een andere dienst te leveren. Uitgezonderd hiervan zijn de gegevens die wij langer moeten bewaren omdat de wet ons dit verplicht. Zo is GGZ Delfland op grond van de wet verplicht jouw medisch dossier 15 jaar te bewaren of langer indien dit nodig is met het oog op de goede gezondheidszorg.

Websites van derden

Deze verklaring is niet van toepassing op websites van derden die door middel van links met onze website zijn verbonden (zoals social media). Hiervoor gelden de privacyverklaring en cookieverklaring van deze partijen. Wij raden je aan deze te raadplegen. Wij hebben hier verder geen invloed op.  

Inzage, wijzigen, wissing van gegevens of beperking van de verwerking

Je kunt contact opnemen met onze centrale zorgadministratie via cza@ggz-delfland.nl of 015-2607521 voor een verzoek tot inzage, wijziging of wissing van jouw gegevens, om bezwaar te maken tegen (verdere) verwerking, voor het intrekken van toestemming of als je wilt dat wij jouw gegevens overdragen aan jouzelf of een nieuwe behandelaar/organisatie. Ook voor al jouw andere vragen over je gegevens kan jij bij de centrale zorgadministratie terecht.

GGZ Delfland stelt alles in het werk om te voldoen aan uw rechten op basis van de AVG. Het kan echter voorkomen dat deze rechten in conflict zijn met andere wettelijke bepalingen, zoals de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst. Mocht GGZ Delfland om die reden niet aan één van de genoemde verzoeken kunnen voldoen, dan word jij hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.

Autoriteit Persoonsgegevens

Natuurlijk helpen wij je graag verder als je klachten hebt over de manier waarop wij met jouw persoonsgegevens omgaan. Mocht jij er desondanks toch niet met ons uitkomen, dan heb je op grond van de privacywetgeving ook het recht om een klacht in te dienen bij de privacytoezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Je kunt hiervoor contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens.

Wijzigingen in deze Privacyverklaring

Wij kunnen deze Privacyverklaring van tijd tot tijd wijzigen. Wijzigingen zullen op onze website worden gepubliceerd. Wij raden je aan deze Privacyverklaring regelmatig opnieuw door te nemen om op de hoogte te blijven van de manier waarop wij jouw persoonsgegevens verwerken en beschermen.

Deze Privacyverklaring is laatst gewijzigd op 31-05-2018.  

Ik heb nu hulp nodig!