Acute dagbehandelig

Het verhaal van Sandra en Robert

Een deel van de cliënten die binnenkomen bij de spoedeisende hulp psychiatrie (SEHP) van GGZ Delfland volgt een programma bij de Acute Dagbehandeling (ADB). En dat leidt tot vele tevreden gezichten, zowel bij verwijzers en medewerkers als bij de cliënten. Waar komt dat door? Robert Drenth en Sandra Dorland hebben het antwoord.

"Ik zou niet weten hoe ik verder moet. Laat me alsjeblieft opnemen!" Zoiets kan iemand zeggen die bij de huisarts komt, ten einde raad, overmand door suïcidale gedachten en na een heftige relatiebreuk. Robert Drenth, manager behandelzaken, vertelt: "Eerder belde de huisarts dan om te vragen om een klinische opname. Voordat we daartoe konden overgaan, moest aan een heel aantal zaken worden voldaan. Nu doen we het anders. We laten de cliënt direct langskomen en kijken hier wat de situatie is. Hij hoeft dus niet thuis af te wachten tot onze hulpverlener komt, maar kan meteen zelf op weg naar ons. Voor de verwijzer is dit natuurlijk fijn, want ons antwoord is nu steeds vaker 'ja, tenzij…'. Wij gaan ermee aan de slag."

 

’s Avonds naar huis

Voor veel cliënten komt het niet tot een klinische opname. Drenth: "We bieden een acute dagbehandeling, waarbij iemand in principe gewoon ’s avonds naar huis gaat. In overleg met de cliënt maken we een programma op maat. Daarbij nemen we ook mee of iemand nog afspraken heeft op het werk, met familie of in het ziekenhuis. Het ADB-programma is voor een deel ook een groepsproces. We gaan met elkaar op zoek naar de regie in het leven, leren problemen te begrijpen, er komt een ervaringsdeskundige langs en zo veel meer. We doen daarbij sociale activiteiten, zoals samen sporten. Wil iemand even alleen relaxen met een muziekje op? Dan bieden we daar eveneens voorzieningen voor."

 

Gemaakt door collega’s

De ADB is er voor mensen die van de SEHP komen, maar ook cliënten die zich na een klinische opname opmaken voor een terugkeer in hun normale leefomgeving is er een programma. Medewerkers zijn blij met de ADB. Manager bedrijfsvoering Sandra Dorland vertelt: "Het werkprogramma is samengesteld door de collega’s. Zij hebben gekeken naar wat wij als organisatie belangrijk vinden en dat hebben ze doorvertaald." Een andere reden tot tevredenheid is de populatie in de kliniek. "Eerder werden er relatief veel mensen opgenomen waarvan we al snel zagen dat ze er niet thuishoorden. Dit nieuwe programma zorgt ervoor dat de kliniek zich kan focussen op waar de kliniek voor bedoeld is", zegt Drenth.

 

Eigen herstel

De groep die nog het meest enthousiast reageert op de ADB, dat zijn de cliënten. Robert Drenth: "Mensen komen totaal ontredderd in crisis bij ons terecht. Natuurlijk, soms is er wat twijfel aan het begin, maar binnen een dag of twee verandert dat vaak. Je bent hier onderdeel van een programma waarin je werkt aan je eigen herstel en ontwikkeling. Het kan maar zo gebeuren dat we na een paar weken zien dat de cliënten vrolijk en aan de hand van hun partner vertrekken. Dat geeft echt een goed gevoel." Sandra Dorland sluit af: "Het enthousiasme komt duidelijk naar voren in het gastenboek dat hier op de afdeling ligt. Er staan prachtige reacties in, récht uit het hart. Dankbare job doen ze hier!"

 

Uit het gastenboek

  • "Het was fijn dat we samen van iets negatiefs iets positiefs konden maken."
  • "In de groep was het een komen en gaan van mensen met allerlei problemen. We herkenden elkaar en wonder boven wonder konden we elkaar ook bemoedigend toespreken. Fijn hoor!"
  • "Heel bijzonder dat je de mensen in de groep zo snel leert kennen. Als ze weg zijn, mis je ze ook echt!"
  • "Mede door jullie ben ik gegroeid tot de persoon die ik nu al ben. Ik zal door blijven groeien en mijn trauma’s de baas worden!"
  • "Door de goede gesprekken, tips en adviezen zal ik anders in het leven staan. De vervelende gedachten zullen steeds meer mijn hoofd verlaten. Ik wil jullie een denkbeeldige knuffel geven! Hier istie: XXX"