Invloed van leeftijdsgenoten
Ook Anika Bexkens neemt deel aan de uitvoering van dit onderzoek. Zij is docent en onderzoeker aan de Universiteit van Leiden (Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie) en psycholoog bij GGZ Delfland. Bexkens is gespecialiseerd in de behandeling van jongeren in de leeftijd van 12 tot 21 jaar, ook wel adolescenten genoemd. Juist deze doelgroep zou veel baat kunnen hebben bij meer begrip vanuit hun omgeving. Bexkens: "Er is al veel onderzoek verschenen over de hersenontwikkeling van jongeren in de adolescentiefase, waarbij ook aandacht is voor de invloed van leeftijdsgenoten als zij helpend gedrag vertonen. Het blijkt dat adolescenten daar gevoeliger voor zijn dan kinderen en volwassenen. We willen daarom naast ouders ook leeftijdsgenoten deel laten nemen aan het onderzoek."
Aanmoediging
Psychotherapie, therapie in de vorm van gesprekken, is op zich al zeer effectief bij jongeren, 63% heeft er baat bij. De combinatie met psycho-educatie in de vorm van virtual reality zou de therapie kunnen versterken. "Sociaal leren is voor adolescenten heel belangrijk is. Ze leren veel van wat anderen doen. Daarnaast vinden ze positieve aanmoediging – 'kom op, je kunt het' - van hun omgeving heel belangrijk. Vandaar dat het belangrijk is dat die omgeving écht beseft wat ze tijdens een depressie meemaken. Op basis van de bestaande literatuur kun je verwachten dat je een beter resultaat boekt met de behandeling als er oprecht begrip is vanuit de omgeving. Dat geeft een beetje verlichting aan de cliënt en neemt wat eenzaamheid weg", aldus Bexkens
Bewustwording
Hoewel de film niet direct op adolescenten is gericht, verwacht Bexkens dat ook zij wel gevoelig zullen zijn voor het effect. "De virtual reality video maakt je meer bewust van wat iemand met een depressie ervaart en denkt. Het is voor de omgeving heel moeilijk te begrijpen waarom iemand prikkelbaar is of steeds afspraken afzegt tijdens een depressie. Als je iets ondergaat, worden andere systemen in het brein aangesproken, zoals emotie en sociale systemen. Dat zorgt voor een andere verwerking van de informatie, het heeft meer effect. Je ziet tijdens de video niet alleen wat iemand meemaakt, je hoort ook de gedachten die erbij horen."