Hoe wij je helpen

Stappenplan behandeling

Jonger dan 18 jaar, klik dan hier

  1. Je bent doorverwezen

    Je bent door je huisarts, een bedrijfsarts of medisch specialist naar ons door verwezen. De arts doet dat meestal met een digitale verwijsbrief. Als we van jouw arts ook je e-mailadres hebben ontvangen, krijg je van ons per e-mail inloggegevens voor e-health. Daarin kun je al aan de slag met online hulp.

  2. Wij bekijken de verwijsbrief

    Soms nemen wij nog contact met jou of met je huisarts op. Bijvoorbeeld omdat we meer willen weten, of als iets niet helemaal duidelijk is. Als we voldoende weten, dan bellen we je om een intakegesprek te plannen. Daarna krijg je een uitnodigingsbrief, daarin staat wanneer en waar onze afspraak is.

  3. Je vult een vragenlijst in

    Voor het intakegesprek krijg je van ons een vragenlijst. Als je deze invult, dan hebben we een beter beeld van je klachten. Soms kun je de vragenlijst al thuis invullen op je computer of tablet. Het kan ook zijn dat je het bij ons invult als je langskomt voor je intakegesprek.

  4. Je hebt een intakegesprek

    Tijdens het intakegesprek bespreken we hoe het met je gaat, wat je psychische klachten zijn, en hoe deze je dagelijks functioneren verstoren.

    Je mag altijd iemand meenemen naar het intakegesprek. Een familielid, vriend of naaste kan niet alleen een goede steun voor je zijn, maar ook een bijdrage leveren aan je herstelproces. Als je dat wil, betrekken we deze persoon bij het hele behandeltraject.

    Neem altijd je zorgpas mee naar je eerste afspraak. En een geldig legitimatiebewijs. Dit mag een rijbewijs, paspoort of identiteitskaart zijn. Vergeet dit niet, want zonder mag je niet starten met je behandeling.

  5. Je hebt een adviesgesprek

    De regiebehandelaar bespreekt met jou de (voorlopige) diagnose, de behandeling en welke andere behandelaren eventueel betrokken worden. Je plant dan ook je eerste behandelafspraak in. De regiebehandelaar is inhoudelijk verantwoordelijk voor alle zorg die jij krijgt voor je psychische klachten. Afhankelijk van je klachten is je behandelaar een verpleegkundig specialist, gezondheidspsycholoog, klinisch psycholoog of een psychiater. 

    Omdat veel mensen hulp nodig hebben, zijn er wachtlijsten. Het kan daardoor even duren voordat je behandeling begint. Bekijk de gemiddelde wachttijden op dit moment.

  6. Je hebt een eerste behandelafspraak en maakt een behandelplan

    Samen met je regiebehandelaar bekijk je jouw behandelplan. Dat behandelplan kan worden aangepast als jij dat wilt. In het plan staat onder meer wat je zorgvraag is, welke doelen je wilt bereiken en welke behandeling je gaat volgen. Al je afspraken worden in het behandelplan vastgelegd.

    Bekijk wat er zoal in een behandelplan staat

  7. Je behandeling begint

    Er zijn veel soorten therapieën. Welke therapieën je gaat volgen, is afhankelijk van je klachten. Tijdens je behandeling bekijken we of de zorg nog bij je past. Als bijvoorbeeld blijkt dat je meer of minder behandelingen nodig hebt, dan passen we dit aan.

    Ambulante behandeling
    Als je thuis woont en naar ons komt voor je behandeling, dan ben je ‘ambulant’. We bekijken dan na elke tien gesprekken hoe het met je gaat: worden je klachten minder en de kwaliteit van je leven beter, bereik je de doelen uit je behandelplan? Je vult dan ook weer een vragenlijst in.

    Behandeling in de kliniek
    Verblijf je bij ons in de kliniek dan bepaalt de duur en de reden van je opname, hoe vaak we je behandeling beoordelen. Heb je langdurende klinische behandeling, dan is dat minimaal elk half jaar. De resultaten bespreken we met jou. Maar ook met je familie, als jij dat wilt.

  8. Je hebt een eindgesprek

    Aan het einde van je behandeling bekijken we samen of het heeft gewerkt. Heb je je doelen behaald, kun je weer zonder hulp verder? Of heb je nazorg nodig?

  9. Heb je nazorg nodig?

    Dan maken we samen afspraken over de zorg na je behandeling. Je bekijkt bijvoorbeeld samen met je huisarts of je medicijnen nodig hebt en welke medicijnen het best bij je passen. Of je hebt regelmatig een gesprek met een praktijkondersteuner geestelijke gezondheidszorg. Samen bekijk je of je situatie stabiel blijft.

    Loop je risico op een crisis of terugval?
    Dan maken we een signaleringsplan om dit te voorkomen. In dat plan staat hoe jij, of je of familie en naasten, een terugval kunnen herkennen. En wat jullie dan moeten doen.

    Bekijk een voorbeeld signaleringsplan

Veelgestelde vragen