Samen zorgen voor cliënten

Cliëntenraad

We hebben een zelfstandige en onafhankelijke cliëntenraad die de belangen van cliënten van GGZ Delfland behartigt. De leden van de cliëntenraad zijn zelf cliënt bij GGZ Delfland.

Wij zijn op zoek naar nieuwe leden! Wil je hier meer over weten? Lees onze vacature dan hier

Wat doet de cliëntenraad?

De cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van alle cliënten en bewaakt de kwaliteit van zorg. Hij adviseert de raad van bestuur over het beleid van GGZ Delfland en over onderwerpen die het welzijn van cliënten raken. Denk aan de bouw en renovatie van (poli)klinieken, zorgprogramma’s, privacy, eten, veiligheid, de klachtenregeling en het meten van de cliënttevredenheid. De cliëntenraad behartigt geen individuele belangen of klachten. Met individuele klachten kun je terecht bij de klachtenfunctionaris van GGZ Delfland.

De medezeggenschap en verantwoordelijkheden van de cliëntenraad zijn vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen.

 

Waarom een cliëntenraad?

Wij vinden het belangrijk dat cliënten meedenken en meepraten over de zorg die we bieden. De leden van de cliëntenraad kunnen vanuit hun ervaring reageren op plannen en verbetervoorstellen doen voor onderwerpen die voor cliënten van belang zijn. Op die manier kan het zorgaanbod zo veel mogelijk worden afgestemd op de wensen en behoeften van de cliënten.


Wat doe je als lid?

Jouw ervaring als cliënt is belangrijk voor verbetering van ons zorgaanbod. Als lid van de cliëntenraad breng je die ervaring in. Daarnaast breng je ook de ervaringen van andere cliënten in door je ogen en oren open te houden en contact te leggen met mensen die nog bij ons in zorg zijn. De cliëntenraad vergadert elke week. Ook is er regelmatig overleg met de raad van bestuur, directieleden en medewerkers van GGZ Delfland. Om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg nodigt de cliëntenraad regelmatig deskundigen uit om te vertellen over relevante onderwerpen, zoals stigma, armoede en participatie. Ook bezoek je soms een congres of bijeenkomst over een thema, bijvoorbeeld over medezeggenschap of herstel.


De speerpunten

Dit zijn de belangrijkste speerpunten van de huidige cliëntenraad:

  • Contact met de achterban: De cliëntenraad onderhoudt nauw contact met de cliënten van GGZ Delfland, onze achterban. De cliëntenraad  biedt de cliënten een platform waar zij hun stem kunnen laten horen en waar hun behoeften en zorgen worden vertegenwoordigd.
  • Zichtbaarheid van de cliëntenraad: Wij vinden het belangrijk dat cliënten ons weten te vinden en zich gesteund voelen. Daarom werken wij aan onze zichtbaarheid binnen GGZ Delfland.
  • Inzet van ervaringsdeskundigheid: De cliëntenraad moedigt de inzet van ervaringsdeskundigheid aan binnen GGZ Delfland. Wij zien dat dit bijdraagt aan betere zorgresultaten en een meer mensgerichte benadering. 
  • Aandacht voor en bespreekbaarheid van problemen als gevolg van psychische kwetsbaarheid: De cliëntenraad signaleert en heeft oog voor problemen als het gevolg van een psychische kwetsbaarheid, zoals eenzaamheid, armoede, maatschappelijke uitsluiting en (zelf)stigma. Openheid en bespreekbaarheid zijn heel belangrijk en het wegnemen van deze problemen draagt sterk bij aan herstel.
  • Shared decision making: Als cliëntenraad vinden wij “shared decision making”, ofwel  “samen beslissen” belangrijk. Dit betekent dat cliënten in zorg actief betrokken worden bij beslissingen over hun zorg en ondersteuning. Door samen te beslissen, sluiten keuzes beter aan bij wat cliënten écht nodig hebben en belangrijk vinden. Zo proberen we om zoveel mogelijk de zorg te stimuleren die recht doet aan ieders persoonlijke situatie. Als cliëntenraad volgen we GGZ Delfland als het gaat om “shared decision making” en maken we dit onderwerp bespreekbaar als de cliëntenraad de achterban bezoekt.
  • Zinvolle dagbesteding: De cliëntenraad heeft de focus op zinvolle dagbesteding, ondersteuning naar re-integratie naar werk en op inclusieve arbeid voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Zo bezoeken we met regelmaat de locaties van Doel Delfland en geven we advies op beleidswijzigingen.
  • Teambinding: Om zo goed mogelijk op te kunnen komen voor de cliënten van GGZ Delfland treden wij op als één team. Wij werken altijd samen aan een goed handelende en evenwichtige raad, waarbij een veilige werkomgeving centraal staat. En met aandacht voor elkaar benutten we onze kwaliteiten. 

Jaarverslag cliëntenraad

Wil je weten hoe de cliëntenraad zich heeft ontwikkeld en wat de raad allemaal heeft gedaan? Je leest het in onze jaarverslagen.

Download het jaarverslag 2024

Meer weten of lid worden?

Ben je cliënt bij GGZ Delfland of Doel Delfland en wil je meer weten over onze cliëntenraad (of misschien wel lid worden) dan kun je contact opnemen met de cliëntenraad. Deze is bereikbaar op telefoonnummer 015 260 75 13 en per e-mail via clientenraad@ggz-delfland.nl.

Je kunt de cliëntenraad ook volgen op Facebook en Instagram @clientenraadggzdelfland

 

 

Meer weten?

Ik ben nog geen cliënt bij GGZ Delfland

We helpen je graag.

Naar Hoe wij je helpen Naar Hulp & ondersteuning

Ik ben een cliënt bij GGZ Delfland

Neem rechtstreeks contact op met je behandelaar of begeleider. Als naaste heb je vooraf toestemming nodig van de cliënt.

Ik heb geen contactgegevens